Akhirnya TERBONGKAR...!!! Inilah PUNCA Sebenar Kredit Rosmah DIBEKUKAN Di Seluruh Dunia Buat Ramai Yang TERKEJUT!!!



Rosmah Mansor, isteri perdana Menteri Malaysia DS Najib Abdul Razak dikatakan tidak akan berupaya lagi membeli-belah di pusat-pusat perniagaan seluruh dunia seperti di Hermes dan Tiffany apabila kreditnya diputus atau dibekukan, demikian dakwa John Malott, bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia. 

Gedung-gedung mewah kini tahu wang itu bukan milik perempuan itu. Ia telah dicuri dari rakyat Malaysia. Mereka tidak akan mahu bersubahat di dalam pengubahan wang haram antarabangsa. Mereka mempunyai reputasi mereka sendiri untuk dilindungi, tambah Malott lagi. 

Kisah kehidupan mewah Rosmah Mansor sudah banyak kali didedahkan oleh media-media antarabangsa. 

Kisah cincin berlian yang bernilai RM24.4 juta dan beg tangan berjenama Hermes, Matte, Crocodile, Birkin, dimana Rosmah didakwa membelanjakan minima RM638,000 hingga maksima RM5,192,000 untuk membeli beg-beg tangan berkenaan 

Beberapa tahun lalu, wartawan fesyen Patty Huntington dalam blognya Frockwriter mendedahkan urusan e-mel untuk membuktikan kesahihan laporan yang ditulisnya mengenai Rosmah Mansor yang ‘berbelanja sakan’ membeli pakaian pereka eksklusif di Sydney, Australia. 



John Marlott menyatakan sekatan itu merupakan susulan selepas saman yang dikemukakan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat untuk merampas sejumlah 17 aset termasuk hartanah mewah, lukisan-lukisan dan sebuah pesawat jet yang difailkan di Los Angeles. 
"Ia adalah benar. Ada banyak lagi (tindakan) yang akan datang," tambah Marlott lagi. 
Menurut dokumen mahkamah itu, harta-harta itu didakwa dibeli di Amerika Syarikat, Switzerland dan United Kingdom dari dana yang dilencongkan dari 1MDB. 

Dokumen mahkamah itu mendakwa dana itu dilencongkan dari 1MDB " untuk faedah peribadi konspirator bersama (dan) sekutu mereka". 

Akan ada dakwaan jenayah akan datang, kemungkinan besar termasuk Riza Aziz dan Jho Low, yang kedua-duanya adalah sangat berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, dakwa Marlott. 

Akan ada dinyatakan dalam suatu pendakwaan jenayah selepas ini yang "konspirator bersama" yang kini dikenali sebagai 'Malaysian Official 1'. Apabila beliau tidak lagi memegang jawatnnya, beliau akan didakwa di Amerika Syarikat.

Berikut adalah beberapa pemikiran tentang apa yang berlaku seterusnya di sebelah AS. Kerajaan AS telah merampas aset-aset ini, atau meminta kerajaan lain, seperti Switzerland dan UK, untuk merampas aset-aset berkenaan. 

Jadi sekarang anak tiri Najib Riza dan penasihat rapat beliau Jho Low tidak boleh menjual apa-apa atau cuba untuk mendapatkan wang mereka daripada Amerika Syarikat atau negara-negara lain. Mereka telah disekat. 

Di bawah undang-undang AS, langkah seterusnya adalah untuk Riza, Jho Low, dan lain-lain untuk mencuba dan membuktikan di mahkamah bahawa aset yang dirampas daripada mereka benar-benar telah dibeli dengan wang mereka sendiri dan bukan dari dana dicuri dari 1MDB. 

Sudah tentu, mereka tidak dapat membuktikannya. Pemfailan saman dari Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Keadilan (DOJ) adalah begitu teliti, menyeluruh, dan benar-benar profesional. Semuanya lengkap dengan bukti. Ia juga termasuk transkrip panggilan telefon yang dirakam daripada Jho Low yang panik tatkala bercakap dengan bank beliau. 

Terima kasih kepada FBI dan DOJ, ia begitu jelas. Kita tahu di mana wang itu datang dari mana. Ia telah dicuri daripada rakyat Malaysia, melalui 1MDB, tulis Mallot lagi. 

Sebagai Peguam Negara US Loretta Lynch dan yang lain telah berkata banyak kali, wang itu dicuri daripada rakyat Malaysia. Aset-aset itu adalah milik rakyat Malaysia. 

No comments

Powered by Blogger.